viernes, 2 de junio de 2017

PROPOSTA DIDÀCTICA (Rondalles)



1. DESCRIPCIÓ


En el present document tractarem d’explicar els refranys i les frases fetes més populars de la llengua valenciana, mitjançant una rondalla que prèviament hem exposat a la classe.

El motiu pel qual hem elegit una rondalla valenciana com a base de la unitat didàctica és perquè considerem que aquest tipus de narració mostra perfectament els costums i les tradicions valencianes del temps anterior, i per tant, és un bon camí per a transmetre als més menuts la nostra cultura valenciana.

A més, les rondalles milloren la competència literària de l’alumnat, ja que la fluïdesa lectora augmentarà, així com el ritme i l’entonació al llegir qualsevol tipus de text. Altra de les coses que ens ofereixen les rondalles és l’enriquiment del lèxic utilitzant frases fetes, refranys i paraules poc usuals al valencià que s’ensenya a les aules.

2. OBJECTIUS

→ Conèixer el valor cultural de les rondalles

→ Millorar la competència literària i la comprensió lectora

→ Enriquir el lèxic i l’expressió oral i escrita

→ Potenciar la creativitat i la imaginació

→ Afavorir les relacions interpersonals entre els membres de la classe

→ Cooperar amb un equip

→ Saber el significat i la importància dels refranys populars

→ Fomentar en l’alumnat interès per la lectura

→ Promoure una actitud crítica i reflexiva front un text


3. CONTINGUTS
Els continguts principals dels que es composa la nostra unitat didàctica són els següents:

→ Rondalla valenciana

→ Refranys populars i frases fetes:
  • “De metge, foll i poeta, tots tenim una miqueta”
  • “Els diners i els collons per a les ocasions”
  • “Hi ha més dies que llonganisses, i més setmanes que botifarres”
  • “No deixes les sendes velles per les novelles”
  • “Qui no té faena, Déu li’n dóna”
  • “Sempre plou quan no hi ha escola”
  • “Qui no vulga pols, que no vaja a l’era”
  • “Qui no guarda quan té, no menja quan vol”
  • “Tot forat té el seu pedaç”
  • “Tenir les orelles a cal ferrer”
  • “Qui amb xiquets es gita, pixat s’alça”
  • “Per Santa Llúcia un pas de puça, per Nadal un pas de pardal”
  • "No trobar aigua en la mar"
  • "Qui oli mesura, els dits s'unta"
  • "No saber a quina porta tocar"
  • "Eixir amb un ciri trencat"
  • "Ser figues d'un altre paner"
  • "De pa sucat amb oli"
  • "Com bufar i fer ampolles"
  • "Tot allò que te punta es penja a la solapa de la jaqueta"
  • "Tocar la pera"
  • "Tot allò que te cua s’agafa i es penja al coll"
  • "Tot allò que te boca es lliga amb un cordell"

Per a que els alumnes interioritzen les bases d’aquests ítems utilitzarem activitats dinàmiques i molt visuals que capten la seua atenció. A més, farem una classe teòrica per tal d’aprofundir en els aspectes gramaticals.

4. ACTIVITATS

Com hem avançat en el punt anterior, les activitats que utilitzarem seran majoritàriament enfocades a atraure als alumnes al món lector d’una forma divertida i de vegades, lligada al joc.

Les activitats que proposem per a aquesta unitat didàctica estan pensades per realitzar-se abans, durant i després de la lectura.

→ Explicació sobre l’origen les rondalles, la seua importància a la nostra cultura, les característiques d’aquest tipus de narració i els autors més importants

→ Representació de la rondalla per seccions

→ Creació d’una nova historia a partir de la llegida a classe

→ Exercici d’empatia: hem de posar-se en la pell de qualsevol dels personatges i pensar una solució alternativa a la donada en la rondalla real

→ Completar espais amb el refrany o la frase feta adequada

→ Fer parelles entre tota la classe amb 3 paperets diferents on un posa el principi d’un refrany, un altre el final i un altre el significat. L’exercici consistirà en trobar a les altres dues persones que completaran el refrany o la frase feta

Ruleta de la fortuna: en la pissarra ficarem panells amb les lletres de refranys i frases fetes que els alumnes hauran d’averiguar mitjançant la compra de consonats o vocals

Lapbook: farem un recull de tots els continguts apresos en aquesta guia didàctica

5. RECURSOS MATERIALS

Per a dur a terme aquesta proposta didàctica necessitarem un llibre de rondalles valencianes adaptades a l’educació primària, un recull on s’explicaran les característiques principals de les rondalles, així com la seua història prèviament preparat pel mestre, cartolines per fer el lapbook i el tauler per fer la ruleta de la suerte.

6. ORGANITZACIÓ ESPAI-TEMPS

Distribuirem la unitat didàctica en quatre sessions que dividirem en:

A. Sessió introductòria

En aquesta sessió intentarem apropar als més menuts al món de les rondalles i de la cultura i tradició valenciana.

Començarem amb una rondalla curta que desperte el interès dels xiquets per a seguidament intentar esbrinar quines són les característiques principals que marquen aquest tipus de narrativa.

Una vegada descobertes, tractarem la història de les rondalles un poc resumida per a que tinguen unes nocions bàsiques de la cultura. A més parlarem dels autors més destacats (Enric Valor) així com de les anònimes que han passat de generació en generació per la via oral.

Per finalitzar aquesta primera sessió llegirem "Godoiet" que és la rondalla que utilitzarem com a base de la nostra proposta didàctica.

B. Sessió de preparació a la lectura

Per iniciar aquesta sessió farem un joc d'equips. Cada alumne rebrà un paper on haurà escrit el principi, el final o el significat d'un refrany o una frase feta. El que es manarà és que caminant per tota l'aula troben els altres dos companys que fan falta per completar els refrany amb els tres papers corresponents.

D'aquesta manera els endinsem al nou vocabulari al que ens van a enfrontar en aquesta lectura d'una forma més dinàmica.

Una vegada llegides i explicades totes les respostes, llegirem la rondalla d'una forma pausada, fent molt d'èmfasi en les noves paraules que apareixen.

Primerament el professor la llegirà fent una mica de teatre per fer més amena la lectura i, tot seguit, seran els alumnes els que llegiran en veu alta per trossos.

C. Sessió de lectura

Tornarem a fer una altra llegida de la nostra rondalla per a poder fer a continuació una representació teatral d'aquesta.

Una vegada els alumnes han vist l'essència de cada personatge i s'han posat en la seua pell, demanarem una descripció psicològica d'aquests. A més, hauran de pensar com reaccionarien ells per poder solucionar el problema si foren algun dels protagonistes de la nostra història.

Finalment, per acabar aquesta sessió, proposarem als xiquets crear una altra història a partir de la llegida a classe per tal de potenciar la seua imaginació i creativitat. Una vegada acabades totes, les llegirem a classe.

D. Sessió gramatical i pràctica

En aquesta sessió treballarem, com el seu propi nom indica, d'una forma més profunda els aspectes més teòrics i gramaticals de les rondalles.

Com que una de les parts més importants d'aquestes són els refranys i les frases fetes, intentarem aprofundir en el tema.

Per fer-ho realitzarem tres exercicis diferents com son:
  • Completar buits: els alumnes tindran diversos refranys amb parts incompletes i hauran de completar-les
  • Ruleta de la suerte: per equips, els xiquets hauran de comprar lletres i vocals per torns per intentar desxifrar el panel que penjarem a la pissarra.
  • Amb tots els refranys i frases fetes construirem un lapbook, que consisteix en fer un desplegable amb totes les definicions i frases.

Amb totes aquestes activitats volem aconseguir que vertaderament aprenguen i interioritzen aquestes frases tan característiques de la parla valenciana per tal d'enriquir el seu vocabulari.

7. AVALUACIÓ

Pel que fa a l’avaluació del coneixements, utilitzarem els següents criteris per comprovar tot allò aprés per l’alumnat:

→ Els alumnes indentifiquen les característiques principals d’aquest tipus de narració al llegir una rondalla

→ Els alumnes han interioritzat les diferentes frases fetes i refranys treballades i les utilitzen en la seua parla

→ Els alumnes són capaços de reconèixer els significats de diferents frases fetes i refranys

→ Els alumnes han millorat la seua fluïdesa lectora, l’ entonació i el ritme

De tots els criteris sols examinarem com a tal amb un examen el tercer criteri. Per a saber si de veritat han comprés, existiran dues modalitats de pregunta, es demanarà a l'alumnat que redacte una frase en la que aparega el refrany que ens interessa o bé direm el significat i ens hauran de dir una frase amb la frase feta corresponent. Aquest exercici es podrà realitzar tant de forma escrita com oral, depenent del professor.

Per tal d'avaluar la resta ens fixarem en la lectura en veu alta de cadascun dels nostres alumnes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario